Zaznacz stronę

Techniki manipulacji to praktyczne sposoby stosowane po to, aby zmienić czyjeś zachowanie. Takie techniki stosowane są przez media w reklamie, w kampaniach wyborczych. Jakie są najbardziej znane techniki? Które są najciekawsze?

1. Manipulacja medialna – selekcja informacji

Manipulacja medialna to celowe zastosowanie danej techniki manipulacyjnej za pomocą reklamy, filmu, prezentacji, czyli za pomocą mediów. Ważną techniką manipulacji medialnej jest gatekeeping, czyli selekcja informacji. Czyli dziennikarz stosujący na przykład selekcję informacji w programie telewizyjnym nie jest obiektywny ale przedstawia daną sprawę na podstawie własnych doświadczeń albo kieruje się nieobiektywnym gustem. Może też przedstawić tylko jeden punkt widzenia, a pominąć inne.

2. Prowokacja

To celowe i skuteczne działanie mające na celu wywołanie reakcji. Prowokacje stosowane są nie tylko w mediach i w reklamie, ale także w psychologii lub w sądownictwie. W reklamie prowokacja często ma za zadanie wywołanie silnych emocji lub wywołanie komentarzy na dany temat, które to komentarze zwiększą popularność danej marki.

Twarzyzm

To zjawisko, którego często nie jesteśmy świadomi. Traktujemy bowiem jako coś naturalnego to, że męskie wizerunki na zdjęciach są najczęściej sprowadzane do twarzy, a sylwetki kobiet są przedstawiane całe. Tzw. twarzyzm nie jest tylko niewinną zagrywką, ale celowym działaniem mającym na celu dyskryminację i manipulację. Badania naukowe wykazały bowiem, że osoby, którym pokazano zbliżenia twarzy ocenili właścicieli tych twarzy jako bardziej inteligentnych. Z kolei przedstawienie na zdjęciu całej sylwetki obniża iloraz inteligencji w oczach oglądających. W związku z tym stosowany w reklamie twarzyzm może pogłębiać stereotypy na temat płci, a więc jest zjawiskiem seksistowskim.

3. Drzwiami w twarz

To kolejna, bardzo ciekawa, metoda manipulacji. Polega ona na tym, że najpierw prosimy daną osobę, aby spełniła naszą wygórowaną prośbę, a kiedy jej nie spełnia, prosimy o coś mniejszego.